Vad är EAN?
Med EAN-symbolen avses här nedan, konsumentsymbolen EAN-13 och EAN-8.
EAN-systemet är ett universellt artikelnumreringssystem som har anammats över hela världen. Kombinationen av unika artikelnummer och motsvarande symbol för snabb avläsning har visat sig vara både tillförlitlig och kostnadseffektiv. EAN kom först till användning inom dagligvarubranschen, men finns idag inom snart sagt alla branscher. Miljontals butiker i mer än hundra länder runt om i världen har utgångskassor inrättade för läsning av EAN-symboler.
Varför EAN?
I alla former av elektronisk handel är det viktigt att de artiklar man handlar med kan identifieras på ett unikt och otvetydigt sätt. Nummersystemet som är internationellt och branschoberoende är spritt över hela världen. Från det att producenten skapat en artikelidentitet är numret giltigt i alla marknader och genom alla distributionskanaler. För artiklar med variabla mått är nummer-systemet nationellt.
Till nummersystemet har knutits en särskild streckkod (symbol) som kan avläsas automatiskt. Symbolen är utformad för EANs nummersystem och talar om för avläsningsutrustningen att det är en artikelidentitet som följer. Därmed vet den mottagande applikationen vad den skall göra med informationen, t ex gå till ett artikelregister, hämta benämning och pris samt registrera att en artikel sålts och lämnat lagret. Streckkoden för artiklar med variabla mått är principiellt densamma men informationen behandlas delvis annorlunda.
Kod och symbol
EAN-koden är ett artikelnummer. Det uttrycks med EAN-symbolen. Det är viktigt att hålla isär dessa två begrepp. Otvetydiga identiteter på varorna genom EANs artikelnumrering gagnar säkerhet i artikelregister och vid elektronisk handel.
I det internationella språkbruket kallas alla EANs artikelnummer för varuidentifikation, Global Trade Item Number (GTIN).
EAN-koden består av: prefix, leverantörsnummer, produktens artikelnummer samt av en kontrollsiffra.
Klicka här om du vill ladda ner en lista över landsprefix.
GS1 Prefix ger inte identifiering av ursprungsland för en viss produkt, bara i vilket land som EAN / GS1 leverantörsnumret är registrerat i.
Uträkning av kontrollsiffra kan ske vid skapande av kod i tex BarTender eller på GS1 hemsida.
Bilden visar vad som är kod och vad som är symbol.
För att EAN-numret ska kunna avläsas optiskt krävs att det har översatts till en streckkod. EAN-symbolen kan skapas på olika sätt, t ex med hjälp av en s k filmmaster, som repron eller tryckeriet monterar in i tryckoriginalet.
I modern grafisk produktion kan exempelvis en digital bild av symbolen monteras in direkt i datorn tillsammans med övrig originalframställning. Tryckning av etiketter för applicering på förpackningen är en annan metod för EAN-märkning. För ändamålet finns speciella etikettskrivare, som framställer önskat antal etiketter.
Streckkodsoriginal som digitalt original
Tillverkaren av streckkodsoriginal behöver uppgifter om artikelnummer, förstoringsfaktor och tryckeriets uppgifter om streckbreddsreduktion.
Vid framställning av det digitala streckkodsoriginalet som levereras som en digital fil, kan det krävas att hänsyn tas till tryckmetod, färg och vilket material som skall användas för förpackningen samt tryckeriets speciella förutsättning att reproducera streckkoden.
Här behövs samråd med tryckeriet för att fastställa vilken streckbreddsreduktion som är nödvändig vid tillverkningen av streckkodsoriginalet för att tryckeriet skall kunna garantera streckkodens kvalitet (uppfylla EAN general specifications) på den färdiga förpackningen.
Streckkodsoriginalet ska framställas på så sätt att kod och symbol genereras i en integrerad process. Kodens typsnitt skall vara OCR-B.
Klicka här för att beställa streckkodsorginal.
EAN märka med pris eller vikt i koden
Viktvarukod används för de typer av artiklar som säljs efter kilopris och där vikten på konsumentförpackningarna varierar. Exempel på sådana varor är kött, fisk, ost, frukt och grönt. EAN Företagsprefix viktvaror används för att EAN märka med pris eller vikt i koden. Numret består av 13 siffror och streckkoden är densamma som EAN 13. Den svenska viktvarukoden är användbar endast i Sverige. Vid export av viktvaror, kontakta EAN Sverige.
EAN företagsprefix för viktvaror utgör normalt sex siffror och används på följande sätt: 2X 8888 AA p/v p/v p/v p/v K
Viktvarukoden inleds med en 2:a.
Vid prismärkning antar "X" värdena "0", "1" eller "2" beroende på i vilket prisintervall den aktuella förpackningens pris hamnar (för Sverige är det kronor och ören). Vid viktmärkning antar "X" värdena "3", "4" eller "5" beroende på vikten (Kilogram med 1, 2 eller 3 decimaler.. Siffervalet görs normalt helt automatiskt av den utrustning som trycker etiketten (varje förpackning märks ju individuellt).
Siffrorna därefter är specifika för just Ditt företag. "AA" står för Din egen artikelnumrering. Vi rekommenderar att artiklarna numreras i löpordning så att första artikeln får nummer "01".
Sedan följer p eller v, där "p" står för priset. Priset beräknas automatiskt på grundval av inlagt kilopris för den aktuella artikeln och "v" står för vikt, sist kommer "K" som är EANs kontrollsiffra.
Företagsprefix + löpnummer + pris/vikt + kontrollsiffra
- GS1 Viktvarunummer
- Numret gäller bara i Sverige
- Numret innehåller pris eller vikt
- Särskild nummerserie (företagsprefix) krävs
Artikelnumrering - Mer om EAN nummersystemet
Varuleverantören ansvarar för att EAN-numreringen för unik identitet på varje artikel hanteras på ett korrekt sätt. Man skall föra ett löpande register över vilka artikelnummer som används så att det tydligt framgår vilka nummer som är lediga när en ny artikel skall numreras och märkas. Kapaciteten i nummer-systemet är så stor så att man kan undvika att återanvända nummer på artiklar som utgått. I vart fall skall artikeln vara utgången sedan minst tre år innan numret tas i anspråk på nytt.
Artikelnumret skall över tiden vara så stabilt som möjligt. Man skall inte ändra ett artikelnummer i onödan. Om en artikel under sin livstid genomgår smärre förändringar skall man bibehålla numret. Om förändringarna har större betydelse för kvalitet eller kvantitet skall numret bytas. Då är det fråga om en ny artikel. Om man skapar en artikelvariant för marknadsföringsändamål får man överväga om den skall ha ett nytt nummer eller om den kan bibehålla det vanliga. Graden av inverkan på den vanliga försäljningen får avgöra.
Om t.ex. förpackningen förses med nytt tryck som "10 kronor rabatt" eller liknande skall ett nytt artikelnummer användas. Om förpackningen innehåller en rabattkupong för nästa köp eller en gåva skall det vanliga numret behållas.
I kampanjsammanhang gäller det för leverantören att så långt möjligt utnyttja styrkan i kassasystemens redovisning av försäljningen på lägsta nivå. Försäljningsdata kan bli missvisande om man t.ex. skapar ett "kampanjpaket" av flera artiklar utan att dessa redovisas var för sig. Leverantörer och kedjor bör samråda om tekniken för identifikation i sammansatta kampanjer så att butikssystemens förmåga till försäljningsregistrering kan utnyttjas fullt ut utan att överskridas.